Konstruktion av ECU - Ett industriprojekt på Y-linjen
Industriprojekt -Y är en 10 poängskurs som ges för Y-linjen
årskurs fyra. Kursen syftar till att ge förståelse för
hur det är att arbeta i projektform och stärka det praktiska
inslaget i utbildningen. Föreläsningar angående projektledning
, tidsplanering och projektuppföljning hålls av bland
annat projektledare från industrin. Tonvikten i kursen är lagd
på att utforma och följa en tidplan, projektresultat och arbetsrapportering
prioriteras framför rapportskrivning.
Detta projekt utfördes på Scandicraft Systems AB i Mjärdevi
Science Park av en projektgrupp bestående av: Johan Nilsson,
Jonas Sporrong, Anneli Tonnvik och Peter Uhlin. Scandicaft utvecklar och
marknadsför en unik autonom minihelikopter för bl.a industriella
mätuppdrag.
Helikoptern styrs antingen autonomt av en dator, Flight Control System
(FCS) eller manuellt via radiostyrning, Manuell Control Reciver (MCR).
Helikopterns styrytor, d.v.s. roder, throttel e.t.c kontrolleras av elektriska
servon, sammanlagt minst 5 st. Servona har inbyggd motorreglering,
kraftelektronik och kommunicerar med FCS och MCR via pulsbreddsmodulerad
(pwm) signalöverföring. Dessa servon är egentligen tänkta
för hobbyflygning och uppfyller inte de krav Scandicraft ställer,
bl.a. har de följande brister:
- 5 V matningsspänning , helikopterns kraftsystem använder
24 V. Detta innebär att helikoptern måste utrustas med en stor
och tung DC/DC omvandlare och ett kraftkablage med grov dimension.
- Det finns ingen möjlighet för kommunikation
från servo till FCS. Detta innebär att FCS inte kan kontrollera
servonas funktion. Ofta kan helikoptern nödlandas med hjälp av
autorotation om FCS vet vilket delsystem som inte fungerar och kan kompensera
för detta.
- Servona är inte tillräckligt robusta för
den krävande miljön i helikoptern och både mekanik och
elektronik har brister.
Projektgruppens uppgift var att konstruera en ny elektronikenhet Electric
Control Unit (ECU) till den befintliga mekaniken. Kraven
på ECU:n var följande:
- Servomotorn (märkspänning 6V) ska drivas
på 24V, löstes genom att pulsbreddsmodulera matningsspänningen.
- Tvåvägskommunikation ska vara möjlig
mellan FCS och ECU. Kommunikationen ska ske på någon lämplig
tvåtråds standardbuss.
- Servomotorn ska diagnosiseras m.a.p överbelastning,
växelfel, matningsspännings bortfall etc. ECU ska på förfrågan
från FCS kunna meddela servots status.
- ECU ska kommunicera med både FCS och MCR och själv
kunna avgöra från vilken enhet börvärde till sevot
ska avläsas. Kommunikationen med MCR ska ske med standard pulsbreddsmodulerad
signal. Om ingen enhet är tillgänglig ska ECU själv kunna
generera ett ärvärde, utifrån enkla regler.
- Totala ECU lösningen ska vara driftsäker, robust
och inte vara tyngre eller mer effektkrävande än nuvarande lösning.
Servots vinkellägesregulator ska ha lika bra eller
bättre prestanda än nuvarande lösning.
Den färdiga prototypen av ECU:n utgjordes huvudsakligen
av en enchipsdator av fabrikat Siemens C505CA (inbyggd CAN-controller)
och motorstyrnings krestsar. Efter en förstudie valdes CAN-bussen
(Control Area Network) för kommunikation FCS-ECU. Några termer
som beskriver arbetet med konstruktion och implementering av ECU:n:
Hårdvarunära C programmering , Realtids krav, Regulator design,
Modellbygge och simulering av reglerloopen i System Build, Motorstyrning,
CAN-buss, utformning av buss-protokoll, projektledning, tidsplan och designdokument.
Jan-Erik Strömberg projektledare på Scandicraft ger följande
omdömme om projektgruppen.
-De har varit ambitiösa och självgående. I ett litet utvecklingsföretag
som Scandicraft har man små resurser, inte minst personellt och har
bara tid att driva de absolut viktigaste projekten. Projektgruppen har
gjort en viktig insats, inte minst har deras förstudie och utvärdering
bidragit till att vi investerat i en utvecklingsmiljö för C505
processorn och att vi anammat CAN konceptet. Detta är ytterligare
ett exempel på ett fint sammarbete mellan Linköpings tekniska
högskola och företagen i Mjäredevi Sceience Park.